domingo, 22 de setembro de 2013

DEUSES LATINOS – AS CHAVES DO CÉU, por Artur Felisberto

JANUS -- O MÁGICO.. 1

CARDEA.. 3

 

JANUS -- O MÁGICO e deus dos ventos!

The connexion of the god with entrances is thus a certainly, though we are puzzled by his apparent absence from the gates of the city. The double head would signify nothing transcendental, but simply that the numen of the entrance to house or market was concerned both with entrance and exit. It is not peculiar to Italy, or to Janns, but is found on coins in every part of the Mediterranean (Roscher, Lex. 53 foll.): in no case, it is worth noting, does the double head represent any of the great gods of heaven, such as Zeus, Apollo, &c., but Dionysus, Boreas, Argos, unknown female heads, &c. Its history does not seem to have been worked out; but we can be almost sure that it does not represent the sun, and has no relation to the arch of heaven. -- The Roman Festivals of the Period of the Republic: An Introduction to the Study of the Religion, Bay W. WARDE FOWLER, M.A.

Obviamente que não se pode acompanhar este autor nas certezas relativas a um deus latino que se confessa que “the old roman scholars, who knew as little about Janus as we do, started several explanations of a cosmical kind, which must have been quite strange to the average Roman worshipper”.

Uma opinião deste tipo vale tanto como a sua contrária e se os rústicos romanos primitivos teriam pouco ou muita informação sobre cosmologia é coisa que não é fácil de saber por mera especulação. Porém, se aceitarmos que nesta como noutras matérias culturais os romanos foram dedicados discípulos dos etruscos poderemos postular que saberiam quase tudo o que estes lhe puderam ensinar e que parece que à época seria muito! Aceitar a premissa de que a rusticidade obriga o homem do campo ao jugo pesado do arado e a não poder levantar facilmente os pés do chão que cultiva com muito suor e lágrimas é pouco ou nada saber da importância que teve a astrologia para entender os sinais dos tempos que teciam o calendário sem o qual era impossível a sequência sazonal dos Trabalhos e os Dias com que Hesíodo desvendou os mistérios cósmicos dos deuses!

Se o homem nunca tivesse levantado a cabeça para olhar os céus nunca teria descoberto as estrelas nem compreendido a misteriosa relação destas com a ritualidade sagrada do eterno retorno da natureza!

(…) He was a sun-god and his name is the masculine form of Diana (= moon); ho was the mundiis, i. e. the heaven, or the atmosphere. Those were, of course, mere guesses characteristic of a pedantic age which knew nothing of the old Roman religious mind. If Janus ever had been a nature-deity, his attributes as such were completely worn away in historical times or had lost their essential character in the process of constant application to practical matters by a prosaic people. The Roman Festivals of the Period of the Republic: An Introduction to the Study of the Religion, Bay W. WARDE FOWLER, M.A.

Em matéria de tamanha incerteza documental e constitucional ambiguidade e mistério o pedantismo está em aceitar o mundis reduzido à literalidade em que o empirismo confinou a natureza e em confundir a vida prosaica que a república quis conferiu ao povo romano com a profunda piedade que, não sabemos se inteiramente sincera, este como todos os povos antigos manifestavam perante as incertezas duma natureza cruel e impiedosa que apenas começavam a empiricamente a compreender.

 

This mundus was a round pit on the Palatine, the centre of Roma quadrata  the concave hollow being perhaps supposed to correspond to the concave sky above. It was closed, so it was popularly believed, by a 'lapis manalis '

(Festus s. v.). When this was removed, on the three days there was supposed to be free egress for the denizens of the

Underworld.

 

* This seems to be meant by Cato's words quoted by Festus, 1. c. ' Mundo

nomen impositum est ab eo mundo quod supra nos est. . . eius inferiorem

partem veluti consecratam dis Manibus clausam omni tempore nisi his

diebus (i. e. the three above mentioned) maiores c[ensuerunt habendam],

quos dies etiam religiosos iudicaverunt.'

 

 

I am much inclined to see in this last idea a later Graeco-Etruscan accretion upon a very simple original fact. O. Muller long ago suggested this — pointing out that in Plutarch's description of the foundation of Roma quadrata the casting into the trench of first-fruits of all necessaries of life gives us a clue to the original meaning of the mundus. If we suppose that it was the penus of the new city a sacred place, of course used for storing grain, we can see why it should be open on Aug.

Nor is it difficult to understand why, when the original use and meaning had vanished, the Graeco-Etruscan doctrine of the underworld should be engrafted on this simple Roman stem. Dis and Proserpina claim the mundus : it is

' ianua Orci,' 'faux Plutonis' 2 ideas familiar to Eomans who had come under the spell of Etruscan religious beliefs.

 

 

 

In the Saturnalia, Macrobius says that January is dedicated to Janus as December is dedicated to Saturn, and so Janus is the new god who reigns at the end of the Saturnalia. He also says that Janus is two-faced because he is a fusion of Artemis and Apollo (i.e., Sun and Moon, Janus and Jana = Dianus and Diana); thus he corresponds to the alchemical hermaphrodite (cf. also 0.Idiot).

Macrobius quotes Cicero (De Natura Deorum 2.27.67), who says Janus was originally called Eanus, which is derived from eundo (going), because Janus, who is the Universe, is always moving, whirling in a circle, like our dancer. This is the reason, he says, that the Phoenicians represent Janus by the Ouroboros serpent. (This is supported by modern etymologies, which derive Janus from Indo-European ia- from ei-, to go.)

Macrobius also calls Janus the Doorkeeper of Heaven and Hell because he looks to the four quarters of the World (as in this trump). (…) He cites Varro, who says that there are twelve altars dedicated to Janus, one for each month; in 21.World they are represented by the serpents' two fiery eyes and ten fiery spots. (Bonnefoy, REM 129; Macrobius, Saturnalia I.7.23, 9.5, 11-14, 16)

There is an alchemical mystery in the nature of Janus, for the ancient physicists said he comprises both Apollo and Diana (Sun and Moon). To see this it's necessary to understand that by the laws of phonetic variation Diana, Jana and Iana are all equivalent. Thus Varro (Rerum Rusticarum I.37.3) calls the moon "Iana Luna." So also, Dianus, the solar counterpart of Diana, is the same as Janus and Ianus.

Further, Macrobius tells us, Janus, who is a guide on the roads, corresponds to Apollo Aguieus, the Guardian of Streets, the counterpart of Diana Trivia, the Guardian of the Crossroads. Thus we have the solar spirit of the straight path and the lunar spirit of the fork in the road.

The two faces of Janus represent the two Gates of Heaven (the rising and setting places of the sun), and as Gatekeeper of the Gods, he must allow entry of all prayers and sacrifices. So also he is the Gatekeeper of both Heaven and Hell. Indeed he is often portrayed Quadratus, with four faces looking to the Four Quarters of the World (represented by the figures in the corners of 21.World). Janus Quadrifrons, the Janus with four faces, perhaps originated with the Etruscans, who may have called him Ani; his four faces represent the four quarters of the Heavens (cf. Mesopotamian Anu/An = Heavens). -- The Pythagorean Tarot, XXI. Mundus - Kosmos - Cosmos (21).

Mais quel dieu es-tu, comment te décrire, Janus à la double forme?

en effet ne compte aucun dieu qui soit ton pareil.

Dis aussi pourquoi, parmi les habitants du ciel, tu es le seul

à voir des choses derrière toi, et d'autres devant toi.

Comme je remuais tout cela dans ma tête, mes tablettes à l'appui,

ma maison me parut plus claire qu'auparavant.

Alors, si étonnant avec sa double image, le divin Janus

offrit soudain à mes yeux ses deux visages.

Je pris peur et sentis mes cheveux se dresser de frayeur

tandis qu'un froid soudain me glaçait le cœur.

Le dieu, un bâton dans la main droite, une clef dans la gauche,

m'adressa, de sa bouche antérieure, les paroles que voici :

"Poète assidu des jours, laisse toute crainte,

apprends ce que tu veux savoir, et perçois le sens de mes paroles.

Les anciens (je suis une réalité très ancienne) me nommaient Chaos;

vois combien lointains dans le temps sont les événements que je chante.

À cette époque l'air lumineux et les trois autres éléments,

le feu, l'eau et la terre, formaient un seul tout entassé.

Dès que cette masse, suite à un conflit de ses éléments,

se fut désagrégée et dissoute pour s'en aller vers d'autres séjours,

le feu gagna les hauteurs, l'air s'empara de la zone voisine,

la terre et les mers occupèrent le centre.

Alors moi, primitivement boule et masse sans forme,

je retrouvai un visage et des membres dignes d'un dieu.

Maintenant encore, petit rappel de ma figure jadis imprécise,

ma face antérieure ressemble à ma face postérieure.

Apprends la seconde raison de cette forme qui t'intrigue,

et, du même coup, tu connaîtras ma fonction.

Tout ce que tu vois partout, ciel, mer, nuages, terres,

c'est ma main qui tient tout cela fermé et ouvert.

La garde du vaste monde me revient à moi seul,

et le droit de faire tourner l'axe de ses portes m'appartient tout entier.

Lorsque je juge bon d'envoyer la Paix hors de sa paisible demeure,

elle se promène librement et indéfiniment sur les chemins;

mais l'univers entier serait mêlé à de sanglantes tueries,

si de rigides verrous ne retenaient les guerres enfouies.

Avec les douces Heures, je veille aux portes du ciel :

ma fonction assure les allées et venues de Jupiter même.

C'est pourquoi on m'appelle Janus; quand le prêtre m'offre

un gâteau sacré et l'épeautre mêlé de sel,

les noms qu'on me donne t'amuseront: bien que je sois le même,

la bouche du sacrificateur m'appelle tantôt Patulcius, tantôt Clusius.

Sans doute les anciens, alors incultes, ont-ils voulu,

par cette alternance de noms, signaler mes rôles opposés.

Voilà mon pouvoir expliqué; apprends maintenant la raison de mon aspect,

bien que pourtant tu l'entrevoies déjà partiellement.

Toute porte a deux faces, donnant de deux côtés,

l'une d'elles regarde les gens dehors, l'autre le Lare, à l'intérieur.

De même que, assis près du seuil d'entrée de votre maison,

votre portier voit les sorties et les entrées,

ainsi moi, portier de la cour céleste, j'aperçois

au même instant les régions de l'Aurore et de l'Hespérie.

Tu vois les visages d'Hécate tournés dans trois directions

pour surveiller les carrefours à trois branches ;

moi aussi, j'ai la possibilité, pour ne pas perdre du temps

en tournant la tête, de voir des deux côtés sans mouvoir mon corps.

(…)

De là le nom de Saturnia qui resta longtemps lié à cette peuplade;

la terre fut aussi appelée Latium, à cause de ce dieu qui s'y cachait.

Et la postérité eut la bonté de frapper une poupe en bronze,

témoignant ainsi de l'arrivée de son hôte divin.

Pour ma part, j'ai habité près du Thybris sableux,

sur la rive gauche qu'effleurent ses ondes paisibles.

Ici, où est Rome, s'étendait une forêt inviolée et verdoyante,

et ce lieu majestueux servait de pâture à quelques boeufs.

Ma citadelle était la colline que le peuple désigne par mon nom

et que notre époque nomme Janicule.

Moi, je régnais au temps où la terre tolérait la présence des dieux,

et où des divinités se mêlaient aux lieux où vivaient les hommes.

La scélératesse des mortels n'avait pas encore mis la Justice en fuite:

elle fut la dernière des divinités célestes à quitter la terre;

la pudeur sans violence, plutôt que la crainte, gouvernait le peuple:

nul effort n'était requis pour rendre justice à des justes.

Je n'avais rien à voir avec la guerre: je veillais à la paix et aux portes",

et, montrant sa clef, il dit: "voici les armes que je porte".

 

 

Macrobius and Cicero attempted to explain the name as Latin deriving it from the verb ire("to go").[1]It has been conjectured to be derived from the Indo-European root meaning transitional movement (cf. Sanskrit "yana-" or Avestan "yah-", likewise with Latin "i-" and Greek "ie-".).[2]

 

William Betham argued that the cult arrived from the Middle East and that Janus corresponds to the Baal-ianus or Belinus of the Chaldeans sharing a common origin with the Oannes of Berosus[3] and thus with the Mesopotamian figure of Uanna known from seventh century BCE texts.[4]

If Betham's eastern origin thesis is correct, the name ultimately derives from a form of the Mesopotamian name Uanna which in turn has been speculated to be derived from the name of the Biblical prophet Jonah (Hebrew Yonah meaning a dove)[5] who preached to the Assyrians over a century before the earlist mention of Uanna.

Janus was usually depicted with two heads facing in opposite directions. According to a legend,he had received the gift to see both future and past from the god Saturn in reward for the hospitality received.[citation needed] Janus-like heads of gods related to Hermes have been found in Greece, perhaps suggesting a compound god. These double headed figures have precursors in Assyrian depictions of Oannes with a human head in front and a fish head behind.

 

O verbo eo tinha por infinitivo ire o que permitiria pressupor que tenha sido io em tempos idos. No entanto, tal etimologia além de difícil de equacionar e “dura de roer” é sobretudo imprópria por contrária às regras do protocolo reverencial mítico na medida em que o mais provável seria supor que seria a etimologia da acção de “ir e andar” que deveria derivar da mitologia associada ao deus das saídas e entradas no espaço celeste e no tempo cósmico, o deus Ea / Enki / Kur, ou seja, seguramente o deus das boas entradas no «ano», a quem, por isso, foi consagrado o mês de Janeiro, enquanto primeiro mês de todos os «ano». O próprio nome da dimensão temporal do «ano» seria literalmente o seu nome ainda registado na suméria como An ou Anu.

Eanus < *Ea-Anus > Eundo º *Iundo > Jun-tu ó Jun-ush > Junus.

Ovid very clearly proves. The statement to which I refer is that in which Janus "the god of gods," * from whom all the other gods had their origin, * is made to say of himself: "The ancients....called me Chaos."

Se o deus das portas dos céus e dos infernos não era o próprio “deus pai” do céu Anu seria o “deus filho” deste, Escur, o deus da escuridão dos infernos do Kur, ou seja, Lúcifer, o deus que transporta a luz do «deus menino, o Sol!

Janus | Quadri-frons = Qua-dra-tus < Qua-ter <

Côa-Ker = Kur-| Côa < Oco <= Kur-Caco (= «Caos») ó Escur!

 

WINDOWS

Jano seria o deus das portas e janelas o que nos permite algumas divagações a respeito da etimologia destes termos arquitectónicos prosaicos.

«Janela» < Lat. Janu-ella, lit. “pequena (filha) de Janus, deus das «portas», e por isso mesmo também Portumno, de que teria derivado o espanhol portilla. No entanto, o termo castelhano mais comum é «ventana» que teria quase tudo a ver com a etimologia do termo inglês homólogo a esta série. De facto, o termo «ventana» está relacionado com «vento» de quem Chu, deus das tempestades e do ar, era deus, ou seja, as portas do céu eram também as portas dos ventos!

«Window» = Middle English from Old Norse vindauga (as WIND1, EYE) < Old English windan from Germanic: related to WANDER, WEND[1]

A ideia de fazer derivar as chamadas línguas germânicas dum mítico germânico antigo é tão peregrina como derivar as línguas latinas exclusivamente do latim e do grego, como se tais línguas fossem auto-geradas, sem etimologia anterior mais antiga. Mandaria a lógica do senso comum que as civilizações mais desenvolvidas e mais antigas tivessem influenciado as reconhecidamente posteriores e menos cultas. No caso, é obvio que o latim e o germânico vieram depois das antigas e ricas civilizações orientais como foram as acádicas, anatólicas, as do Egipto e do mar Egeu.

<= Wind < Wend < *Wentha ó Lat. Ventu > «Vento»!

Window < Old Nor. Vindauga < *Wentha-uka

> Danish. vindue*Wentha-ana > Esp. «Ventana».

Por outro lado,

*Wentha-ana> Dutch. Venster > Germ. (Bildschirm)fenster.

*Wentha-er < Phen-ter => Franc. fenêtre ó Suec. Fönster. ó Ital. finestra < *Kian-ter > Ter-kian > Esp. «Tarazon.».

 > Centauro.

Claro que não é óbvia a relação do Centauro com as janelas mas, como toda esta etimologia temaver com os deuses “manda chuva”, das tempestades e dos ventos, ocorre-nos que Centauro tenha sido um dos epítetos de Enki /Kian, enquanto deus do Kur, e por isso mesmo ter dado origem a termos como dinger, panzer e Tanger, etc.

 

Ver: CENTAURO (***) & VENTOS (***)& DEUS PAI (***)

 

Diana < Thiana < Ki(ki)-An(u) > Chu-Anu(us) > Janus.

Quer isto dizer que Janus, antes de se ter diferenciado em Anu, deus supremo do Céu, distante e ocioso como os deuses intemporais arcaicos e esquecidos, teria sido literalmente o Sr. Chu, literalmente o filho de Ki, deus do céu, do ar e das chuvas, das tempestades fertilizantes e das guerras cósmicas e terrenas, ou seja, Enki, por alguma razão identificado com o arcaizante Hermes e com Crono.

He also corresponds to the androgynous Persian god Zurvan, representing Time (cf. Kronos = Khronos), who gave birth to Ahura Mazda and Ahriman (the principles of good and evil).

Like Phanes and Mithras, he is sometimes shown with a man's body, a lion's head, eagle's wings and a snake coiled around him seven times (cf. the four animals of the Tetramorph, discussed below). (Bonnefoy, REM 129-30; Larousse 323; Mercatante s.v. Zurvan; Weinstock 128-9)

 

Ver: MITRA (***)

 

O deus persa Zurvan seria andrógino como Atum e como terão sido todos os deuses primordiais e como em parte se espera da ambivalência dos gémeos. Foneticamente Zurvan tem todo o aspecto de ser um deus arcaico. Na verdade:

> Kuruan > Kauran > Corno > Krono.

Zurvan < Churwan < Kur-Kian, “a montanha da aurora primordial”!

= Ki-Kur-An > Saturno.

Jano = Sol-posto e Lua / Chuva e Água / Inverno e Janeiro / Aurora e Crepúsculo / Ambiguidade e Gémeos / Segredo e Saber.

The cock which accompanies the herald is taken to be a symbol of vigilance, since it heralds the coming of dawn. Likewise Hermes is the God who puts people to sleep and wakes them at dawn, and so he is called the Light Bringer (Phosphoros, Lucifer), as is the cock. (Hermes brings both obscurity and illumination, dreams and clarity.) Finally, we must not forget that the cock is a sexual symbol (hence the slang), due to his aggressiveness and eagerness to mate. (See Biedermann 288; Stassinopoulos 197) Hermes' erection recalls his most common representation: the ithyphallic herms that stood outside almost every Athenian home. Mercury is the spiritus vegetivus, a nature deity who is closely associated and sometimes identical with Venus (Jung, Sp. Merc. 195-6, 202, 215-6, 226).

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Figura 1: Jano, com a chave, a verga e o galo.

Este deus que guardava as portas que separavam o céu dos infernos em cujas arcas guardava a sete chaves o secretismo do seu saber que, por ser lunar, era hermético, seria também, qual Lúcifer, um deus da aurora, aqui representada pelo «galo».

«Galo» < Lat. gal | *Kar < Kur | -lu, lit. “homem *Car-deo (o rei dos infernos!).

*Car-deo era, tal como Eros e Horus, era filho da Deusa Mãe Cardea, «Mater Deum Magna Idaea».

Esta foi identificada pelos romanos com Cíbele que, por ser também Magna Magesta era Maia, a mãe de Hermes.

 

Ver: CÍBELE (***) & MAIA (***) & CARDEA (***)

 

Janus is often seen with the Clavis et Virga (Key and Rod), which are his emblems as Gatekeeper, for with the Rod he discourages those who are not allowed to enter, and with the Key he opens the gate. Another common attribute of Janus is a pair of keys, which is how he is shown in the Pythagorean Tarot. (Cirlot s.v. key; Larousse 200) More generally a key is a symbol of binding and loosing (claudet & aperit: it closes and opens); specifically, the silver key loosens and the gold key binds; they are the alchemical dissolution and coagulation.

Virga opõe-se gramaticalmente a Virgo ainda que com géneros trocados. A razão de tais trocas acaba por ser irrelevante sob o ponto de vista linguístico. O que importa aqui referir é que a «verga» de Jano poderia derivar dum antigo epíteto de Jano, possivelmente enquanto deus marinheiro que se servia da vara para tocar o barco.

Virga < Werka, lit. “Wer, deus da vida (ka) e dos rebentos primaveris de que se faziam as varas” > «verga»

Virga, o deus da «verga» seria esposa de Virgo, tal como Juno de Jano. De facto a forma Jana deve ter sido tardia e por composição análoga clássica.

Virgo, ĭnis, f. [root varg-; Sanscr. ūrg, strength, ūrga-jami, nourish; Gr. orgaô, to swell, orgê, impulse], a maid, maiden, virgin (cf. puella). Vesta = another name for Ops, Cybele, Terra, the wife of Cœlus and mother of Saturn.

Pois bem, nem por acaso Virgo, se bem que desconhecida dos romanos, aparece com as vestais, associada ao culto da virgem Mãe, ora Vesta, ora Atena ora Diana, Artemisa, etc.). Se bem que Vesta nada tenha tido a ver explicitamente com Jano foi, enquanto Saturnia, uma variante da Virgem Mãe e mãe de Saturno, tal como Atena, de Eritónio, deus que em devido local se identificou com Eros.

 

Ver: ERITÓNIO (***)

 

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It is interesting that keys are also attributes of Hecate as guardian of the Underworld; she was called Clavigera as Janus was called Claviger (both mean "Key-bearer"). We have seen that Diana Trivia, who looks three ways, is the female counterpart of Janus, and that Hecate Triformis shows us the third face without which we cannot know our true destiny. It therefore comes as no surprise that keys often come in threes, and that the third key, after the silver and gold (and hidden from our view) is diamond. (Cirlot s.v. Janus, key; Cooper s.v. key) -- Pythagorean Tarot homepage.

Figura 3. Hecate Triformis.

Ora, Saturno foi como Crono, deus do tempo assunto de que Jano, mais do que qualquer outro foi, entre os latinos, o expoente. Jano foi deus do espaço-tempo porque Jano Quadriforme foi deus dos pontos cardeais, os cantos do mundo de *Cardeo; deus das calendas e do calendário a quem era dedicado Janeiro, o primeiro mês do ano, e o primeiro dia do mês. Pois bem:

«Calendas» < Kal-ent(it)as, lit. “entidades de Kar

Keys are symbols of liberation and initiation, and in particular the silver key represents the Lesser Mysteries, and the gold key the Greater Mysteries. They are especially associated with Janus as God of Initiation, for he oversees the endings and beginnings of everything.(…)

Ora bem. Se deus não foi um deus da magia poderia tê-lo sido porque tinha todos os atributos herméticos para tal. De facto, sendo parédro de Hecate Clavigera, foi semiologicamente esposa de Heca, o deus egípcio da magia, que não seria outro senão o arcaico Caco, variante latina de Enki /*Kius que na Grécia foi o olímpico Zeus.

Claviger = Clavi-Ger, lit “o que traz a luz ao mundocom as chave das portas do céu” < Calwi < Carki => Cardea.

Jano seria uma corruptela de *Chu-An, lit. “o filho de Anu”. A duplicidade do seu aspecto pode ter ficado a dever-se ao facto de ser assim apenas o nome genérico destes gémeos primordiais de que iria derivar o par Hermes (etimologicamente esposo de Artémis) e Apolo.

Anzu seria então uma variante deste conceito lido ao contrário:

Jano < *Chu-An = An-Chu > Anzu.

De facto, em muitas circunstâncias Anzu era uma espécie de alter-ego de Enki.

Se o deus latino Jano era o mesmo que o etrusco Ani (< Anu) é porque existiu uma correlação anterior entre ambos a qual só pode ter resultado a partir de An sumério. O deus que emerge o Kur pode ser Iscur, o sol nascente.

Claro que existe outra possibilidade etimológica:

Janu > Iani > Ani.

Ane ou Ani "is God of Entries and Exits, Departures and Returns, Beginnings and Endings. He protects Initiative in any activity, and helps Communication of all kinds. The Etruscan sky god who lives in the highest heaven (in the north). He shows many similarities with the Roman god Janus."

O pavão pode ter sido ave totémica de Juno precisamente por estar relacionada falicamente com o seu parédro masculino, o deus Tot e pelicano de pescoço de cobra emplumada, a ave Anzu do Espírito Santo da sabedoria, Eia, altamente suspeito de ter tido também o nome de *Kius.

 

Ver: KIUS (***)

 

Janus, whose key the Pope bears, was the god of doors and hinges, and was called Patulcius, and Clusius "the opener and the shutter."

This had a blasphemous meaning, for he was worshipped at Rome as the grand mediator.

Patulcius < | Phatur > Pater | < Sacer < -*Kius, lit. “sagrado pai *Kius”.

«Chave» < lat. Clavis < Clauis < | Cal < *Kar |-*Kius

> Claushius > Clusius. Como,

*Kius > Isku > Ishu > Ju + Anu | = Ani | > Jano, então

Pater-*Kius = Chu-pater > Júpiter = Jano

A etimologia destes teónimos de Jano permitem compreender a estranha afirmação que se segue:

Notar que «sénior & júnior» têm a mesma raiz etimológica a partir do nome de Enki ó Anzu ó *Chuan ó Jano, que afinal este deus teria sido na origem:

> grec. Xeno> Juno.

«Sénior» < Xenu-(aur) < Chu-anu > Ju-Ani > Juni-(aur) > «júnior».

> Jainus > Janus.

A dualidade latina deste deus seria uma variante da trindade católica na medida em que lhe falta o pássaro Anzu no papel de pomba do Espírito Santo.

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Whatever important business was in hand, whatever deity was to be invoked, an invocation first of all must be addressed to Janus, who was recognised as the "God of gods," in whose mysterious divinity the characters of father and son were combined, and without that no prayer could be heard--the "door of heaven" could not be opened.

Figura 4: Jano, o deus pai e filho, «sénior & júnior»!

It was this same god whose worship prevailed so exceedingly in Asia Minor at the time when our Lord sent, by his servant John, the seven Apocalyptic messages to the churches established in that region. And, therefore, in one of these messages we find Him tacitly rebuking the profane ascription of His own peculiar dignity to that divinity, and asserting His exclusive claim to the prerogative usually attributed to His rival. Thus, Revelation 3:7 "And to the angel of the church in Philadelphia write: These things saith he that is holy, he that is true, he that hath the key of David, he that openeth, and no man shutteth; and shutteth, and no man openeth." Now, to this Janus, as Mediator, worshipped in Asia Minor, and equally, from very early times, in Rome, belonged the government of the world; and, "all power in heaven, in earth, and the sea," according to Pagan ideas, was vested in him. In this character he was said to have "jus vertendi cardinis"--the "power of turning the hinge"--of opening the doors of heaven, or of opening or shutting the gates of peace or war upon earth. The Pope, therefore, when he set up as the High-priest of Janus, assumed also the "jus vertendi cardinis," "the power of turning the hinge,"--of opening and shutting in the blasphemous Pagan sense. The Sovereign Pontiff The Two Babylons, Alexander Hislop.

Sendo Janus Patulcius = Pater *Kius = Júpiter, então Jano = Júpiter.

A coexistência do mesmo deus na forma de dois deuses diferentes no mesmo panteão deve ter sido motivo de desconforto teológico e ter dado origem a muito misticismo e esoterismo e tal facto só pode ter tido origem em tradições da mesma origem que entretanto se desencontraram por motivos históricos desconhecidos.

 

Ver: CARDEA (***)



[1]"wind2," Microsoft® Encarta® 99 Encyclopedia. The Concise® Oxford Dictionary,  9th Edition. (c) © Oxford University Press. All rights reserved.

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