terça-feira, 21 de maio de 2013

NINURTA – O DEUS À «BORDA D´ÁGUA» DOS AGRICULTORES SUMÉRIOS, por arturjotaef.

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Figura 4: Ninurta com os raios jupiterianos dum deus «manda chuva» da fúria e da guerra presente nas tempestades de que dependia a fertilidade da terra.

The Farmer´s Almanac (ca. 1700 BCE), is a manual written in Sumerian, on how to cultivate barley. Basically, it is a series of instructions addressed by a father to his son for the purpose of guiding him throughout his yearly agricultural activities, and the farmer´s handbook, which predates Virgil´s Georgics and Hesiod´s Work and Days by a millennium.

Ninurta is called the Farmer of Enlil and the composition praises Him as the life-giving semem, the source of fertility and abundance throughout the land: "you fill the canal, let grow the barley, you fill the pond with carp, let reed and grass grow in the canebrake, you fill the forest eith game, let the tamarisk grow in the steppe, you fill the orchard and garden with honey and wine, cause long life to sprout in the palace".

The composition begins with the inundation of the fields in May-June and ends with the cleaning and winnowing of the freshly harvested crops in the following April-May. Irrigation, fundamental for Sumer´s parched soil, was stressed, and the son "should be very careful not to allow the water to rise too high over the field, the wet ground should be carefully guarded against trampling oxen and other prowlers and the field should be then cleared of weeds and stubble and fenced about". There are detailed instructions on prayers to be addressed to the goddess Ninkilim, the goddess of field mice and vermin, lest these harm the growing grain, the sequence of watering the "royal grain", harvesting, threshing and hired help. The document closes with the statement that the agricultural rules laid down were not for the farmer´s own but those of the god Ninurta, the son and true farmer of Enlil.

En la mitología sumeria y acadia, Ninurta era el dios de Nippur, también identificado como Ningirsu y en los escritos más antiguos como Ninib.

Ninurta est une divinité guerrière de la mythologie sumérienne. Il est le dieu de la fertilité, de l'irrigation, du labour et du vent du sud.

Fils de Enlil et de Ninlil, son frère est Nergal et son épouse est Gula. Ninurta est souvent représenté tenant un arc et une flèche. Il possède une massue appelée Sharur (ou Sarur) qui est douée de parole. Le centre de son culte était situé à Nippur. Niurta est probablement une forme tardive de Ningirsu avec lequel il est souvent confondu et dont le culte était rendu à Girsu (Lagash).

Na figura de Ninurta se confundem muitas outras divindades: In-shu-shi-nak, o deus de Susa, Zababa, o deus de Kish e muitos outros. Assim como se confundem vários deuses consigo, também lhe atribuem uma poligamia pois, ora é esposo de Babu, ora de Gula, divindades diferentes que presidiam a saúde dos homens.

Ninurta aparece bajo una doble cara en los himnos y alabanzas a él dirigidos. Por un lado aparece como un granjero y dios benéfico que cura las enfermedades y ahuyenta a los demonios, y por otro es visto como dios del viento del sur, hijo de Enlil, el enfadado y celoso dios del aire.

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Figura 5: Ninurta (ou Marduque) com o seu arco típico perseguindo os deuses monstruosos de Tiamat ou Anzu / Kingu?

Bajo sus capacidades como dios granjero, los griegos asociaron a Ninurta con Crono mientras que los romanos lo asociaron al dios de la fertilidad Saturno.

Nin-Urta não seria senão uma metáfora do sémen fecundante do deus das tempestades que era En-lil, e, por isso mesmo seu filho no plano da causalidade mágica da cosmologia primitiva!

Nin-| gir-su < Kur-Zu < Kur-chu ó Ishkur.

Nin-ib < Ik < Ki ó Enki.

De acordo com o mito de Anzu, parece que este deus teve um papel semelhante ao de Marduque na gigantomaquia contra Tiamat. Aliás, ambos os mitos parecem variantes duma saga cósmica arcaica paralela ao “mito do dilúvio”! No mito de Marduque o mau da fita já não é Anzu mas Kingu o que deixa a suspeita de ambos os nomes serem variantes em torno do nome de Enki, deixando assim antever uma reminiscência duma antiga querela religiosa entre os sacerdotes de Enlil e de Enki, querela esta responsável pelos mitos dos irmão gémeos desavindos!

Kingu < Ki Anzu ó An Kishu < Enki Zu => An Kihu ó Zeus.

 

Ver: GÉMEOS (***) & GIGANTOMAQUIA (***)

 

The second myth that should be mentioned regarding Ninurta is when he conquers the Tablet of Destinies for Enlil, his father, acting as the chosen Champion of the High Gods. The storyline is as follows: Enlil is the Keeper of the Tablet of Destinies, where all the laws that rule over order and peace in the land are inscribed. A strange creature then is born in the mountains, a fierce bird-lion called Anzu, and Enlil, in his divine wisdom, brings the creature to court. The Anzu bird is of a selfish nature, and one day steals the Tablet, abusing thus of Enlil´s trust.

Anzu robó los Me, y huyó montado en su Mu. Los dioses, reunidos en asamblea, deciden que Ninurta enfrente a Zu. Ninurta montado en su Mu lanzó flechas contra Zu, pero éstas nada le hicieron. Entonces Ninurta lanzó el til-dum a las ruedas dentadas de las alas de Zu. Las alas de Zu se partieron y éste se precipitó al suelo. El final de Zu fue el destierro y la destrucción de Ur, la ciudad donde recibía adoración.

To conquer the Tablet back for Enlil, Ninlil chooses her beloved son, Ninurta, who is aided by Enki and his own wits, manages to defeat the treacherous Anzu bird and bring the Tablet back to Nippur. Upon arrival in Nippur, the goddess Nisaba performs a purification cerimony on Ninurta, and He receives the following new names and shrines (according to Dalley´s account of the Myth of Anzu)

"They call your name in the furrow Ningirsu.

They designate for you the entire shepherding of peoples,

Give your great (?) name as Duku for kingship.

In Elam they give your name as Hurabtil,

They speak of you as Shushinak in Susa.

Your name is Anu´s..... they give you as Lord of the Secret

[ ] among the gods your brothers

[ ] your father.

[ ] who marshes in front.

They give [your name as Pabilsag] in Egalmah,

Call your name ...... in Ur,

Give your name as Nin-Azu in Ekurmah,

[ ] Duranki was your birthplace.

[In ] they speak of you as Ishtaran, [In ] Zababa.

[ ] they call his name.

Your bravery much greater than all the other gods,

[ ] your divinity is surpassing;

Wholehearted (?) I praise you!

They give your name in ...... as Lugalbanda.

In E-igi-kalama (?) they give you as Warrior Tishpak,

They call you (?) .... or ...... in E-nimma-anku.

[ ] son of Belet-ili, your mother,

[ ] lord of the Boundary-Arrow,

[ ] Panigara,

[In E-akkil (?)] they call......

[ Your name ] Papsukkal, who marshes in front.

[ ] surpassing are your names among the gods by far!

[ ] you are thoughtful, capable, awesome,

Your counsellor (?) the far-sighted one, your father Anu,

[ ] battle and combat, He granted you [ ]

Uma das provas de que os mitos correspondiam a uma forma de “guerra psicológica” nos conflitos entre as cidades estado sumérias ou de idealização de soluções para estes conflitos reside no facto de noutro mito se dizer que as tábuas dos mês voltaram à posse de Enki, de quem sempre este teria sido o senhor e de que An-zu não seria senão a variante.

Un mito posterior cuenta lo siguiente: Cuando Ninurta captura a Anzu y le pide la devolución de la tablas, el dios se lamenta ante Ninurta de haberlas dejado caer en el abismo acuático (el Apsu), al haber sido atacado por Ninurta. Cuando se dirigen al Apsu para convencer al dios En-Ki/Ea de que devuelva las Tablas del Destino, En-Ki/Ea se niega. Por despecho, Ninurta insulta al visir de En-Ki/Ea, Isimud, un dios mensajero que era reconocido por poseer dos caras que miran hacia lados opuestos. En venganza por la grosería, En-Ki/Ea crea una tortuga gigante que ataca al joven dios mordiéndole en los dedos de los pies. Ninurta se defiende, pero En-Ki, con su magia, abre un hoyo en que caen él y su atacante. Sólo las súplicas de la madre de Ninurta, Nin-Hursag, convencen a En-Ki/Ea para que lo libere; pero Ninurta no recupera las Me. -- Oulipo by A. Mignolo.

 

Ver: O DRAGÃO DE MARDUK (***) & ANZU (***)

 

Um dos deuses da aurora e da primavera relacionados com o bode foi Ninurta.

Ninurta: Probably pronounced Nimrud and Enurta at times.

Temple Eninnu & E-padun-tila (previously read E-patu-tila) chief shrine perhaps in Nippur. Leader of the Anunnaki in Anzu, epithet: "avenger/champion of Enlil" War-god and patron of hunters, son of Enlil, and Belet-Ili, the goddess of shapes and forms. Defeated Anzu by disguising himself as a terrible demon.

Like Mars, Ninurta is patron of copper and coppersmiths, the first metalworkers on earth.

Mas, como o Abzu era seguramente um epíteto cosmológico de Enki, o Deus das «águas vivas» do baptismo então Anzu não seria senão a variante metafórica do Espírito Santo da divina sabedoria e Ninurta, Nimerud ou Nergal seriam apenas antigas variantes do nome guerreiro de “Deus Sabaoth”!

Comme tout ce qui concerne Lagash, Ningirsu perdit de l'importance après la chute de ce royaume au XXIIe siècle, et il n'occupe pas une place importante dans la religion mésopotamienne. Ses attributs sont repris par Ninurta, divinité de Nippur, à l'origine un dieu-guerrier, qui devient alors aussi une divinité agraire, et se voit lui aussi attribuer Bau comme parèdre.

Assim, as inconsistências mítica são a regra e não a excepção! Os deuses para estarem acima dos mortais e serem adorados por todos teriam mesmo que agradar a gregos e a troianos e serem por isso bastante inconsistentes aos olhos dos humanos que enganavam com a verdade. Quando acima se referiu que Ninurta, deus das tempestades e por isso um leão alado como Anzu, persegui Anzu para lhe retirar os «mês» não se estava senão a dizer que Ninurta era Anzu e que, portanto, sempre teve os «mês» que nunca foram roubou nem lhe foram retirados à força por nenhum deus…a não ser por pura ilusão mítica. Um deus não roubaria nem se deixaria roubar. Os humanos é que se deixam iludir pelos deuses ou pelos que se servem deles para os dominar!

 

Ver: ANZU (***)

 

Nin | = En | + Urta <= Nin Urat, Sr. Urash, lit. “o guerreiro de fogo” que precisamente viria a ser Athtar, o deus do fogo lunar e das cabras monteses, no corredor sírio!

Ninurta = Deus guerreiro = Senhor + Guerreiro = NIN + URTA =>

Ur-ta = pequeno Guerreiro? < Ur-atu > Urash! = «cevada».

Nin-urta < Nin-| Hur-tu-ha < Ker-tu-ka, filho de Ker / Kur.

               > Nin- | urtha > urda > ruda | > Ninrode.

Não é a primeira vez que um deus da fertilidade agrícola aparece como deus da guerra. Paredros da lua são deuses solares logo, senhores da fúria do sol do meio dia que preside à vitória dos heróis o que justifica no plano metafórico o «milagre do sol de Josué» que o mandou parar para poder ter tempo de vencer os inimigos de Israel. Também Marte teria sido primitivamente um deus rural dos sabinos, aliás quiçá uma mera variante de Ninurta / Nimrud.

Sabendo que Urash, variante arcaica de Tamuz, era um deus marcial da verdura primaveril seria muito estranho que Ninurta, guerreiro e agricultor não fora este mesmo deus dos mitos arcaicos sumérios de morte e ressurreição solar primaveril!

De facto uma suposta passagem mais ou menos directa de Ninurta (=> *Ninurda > Nimurda ? >) a Nimrud, não parece muito clara no plano da exactidão da correspondência fonética! A passagem deveria ter um elemento semântico adicional do tipo:

Nimrud < Ni-ma-ruth < En (ou Nin) + Ama + Urash

*Ama-ur-at > Maurat > Marut > Marte!

*Ama-ur-at > Ama Ishkur >Kur-ama-ish > Karmish > Hermes!

*Ama-ur-at < *Ama-ur-Kaki > Maurthaki > Marduque.

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Figura 6: This plate probably shows Ninurta's victory over the blind demon Azag.

Ninurta´s farming abilities and his warrior character is best reconciled in a composition called Lugal-e, or "The Exploits of Ninurta (O Warrior King)" In it, Ninurta is feasting with the other gods, when he receives bad news from Sharur - his mace and loyal weapon, whose name means Smasher of Thousands. High up in the mountains, the rocks and plants had risen a revolt against the plains, led by a fierce warrior called Asag.

Asag does not have human qualities, being a sort of stone, resistant to the blows of the spear and the axe.

Incited by Asag, the rocks keep rolling down the mountains to crush cities on the plains. Sharur warns Ninurta that Asag is taking control of the eastern border districts and plotting to snatch away kingship.

Azag < Aza-Gu < Anzu-ku?

O mito de Azag é de facto uma variante do mitema de Azu e o facto de ser uma pedra encobre mal o que sabemos do culto anterior ao Neolítico dos bétilos e obeliscos!

Na verdade, Osíris e Duchares era primitivamente um bétilo ictifálico como Hermes Propileu, tradição que ainda se mantinha em Mitra nascido duma rocha assim como no culto hitita do deus de granito preto Ullikummi(s), que seria qual como soa, o “cume (rochoso) do monte (sagrado)! Possivelmente o mesmo se terá passado com Tamuz / Anzu.

Assim, Marduque deve ter tido a mesma explicação etimológica, se é que não é também mais uma mera variante pela mesma cadeia linguística. De facto, a mitologia antiga está cheia de incoerências que, tanto podem resultar da ignorância como da premeditada manobra de legitimação política. Em várias situações se suspeita que Enlil teria começado por ser um mero epíteto atmosférico de Enki. Na verdade, no mito sumério pode aparecera como antepassado de Marduque por ter vencido Anzu, o potencial antecessor de Qingu (< Ki(a)nzu <) o Anzu de Ki. Sendo Ki esposa de Enki teriam ao seu dispor o mesmo pássaro totémico!

Ora, sendo Ninurta filho de Enlil e Marduque, filho de Enki

Ninurta ó Marduque ó Enlil ó Enki ó Nergal.

 

Ver: OS DEUSES «MANDA-CHUVA» / ISCUR / ADADE (***)

& ERRA (***)

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